Cel mai mare grup politic din Parlamentul European a anunțat miercuri că va încerca să modifice politica principală a Uniunii Europene privind emisiile auto – interzicerea vânzării mașinilor noi cu motoare pe combustie internă din 2035 – în cadrul unei revizuiri planificate pentru acest an.
Susținătorii interdicției spun că aceasta este esențială pentru ambițiile ecologice ale Europei și pentru tranziția industriei auto către un model cu emisii reduse de carbon. Însă criticii consideră că măsura va afecta producătorii auto europeni, care se confruntă deja cu o cerere slabă, concurența venită din China și vânzările dezamăgitoare de vehicule electrice.
Jens Gieseke, negociatorul Partidului Popular European (PPE) pentru politica auto, a declarat pentru Reuters că grupul său va folosi revizuirea planificată în al treilea sau al patrulea trimestru al acestui an pentru a propune modificări.
PPE dorește să permită, și după 2035, vânzarea mașinilor cu motoare termice care funcționează cu carburanți sintetici și biocombustibili, precum și a vehiculelor hibride plug-in.
"A fost o greșeală să interzicem motorul cu combustie internă", a afirmat Gieseke, europarlamentar german. "Dacă aceste combustibili au o amprentă de carbon mai redusă, acest lucru ar trebui recunoscut."
Comisia Europeană – condusă de Ursula von der Leyen, membră a PPE – a rezistat până acum presiunilor de a slăbi politica pentru 2035, argumentând că aceasta oferă stabilitate investițională.
Totuși, săptămâna trecută, Comisia a devansat revizuirea planificată pentru 2026 la acest an și a cedat în fața producătorilor auto, oferindu-le trei ani în loc de unul pentru a respecta limitele de emisii stabilite pentru 2025.
Gieseke a spus că, dacă și alți europarlamentari vor fi de acord, obiectivul pentru 2035 ar putea fi inclus în negocierile privind limitele de emisii din 2025 încă din luna viitoare.
Orice modificare a legislației auto trebuie aprobată de majoritatea Parlamentului European și de o majoritate calificată a statelor membre UE.
Italia și Cehia, alături de partidul lui Friedrich Merz, posibilul viitor cancelar al Germaniei, s-au angajat să revizuiască obiectivul pentru 2035. Însă un diplomat european de rang înalt a declarat că, deocamdată, majoritatea țărilor UE nu susțin modificarea acestei politici.
PPE are 188 de locuri din cele 720 în Parlamentul European, dar ar avea nevoie de sprijinul altor grupuri pentru a impune schimbări.
Parlamentarii europeni de dreapta susțin revizuirea interdicției din 2035, însă socialiștii și verzii se opun relaxării obiectivelor de reducere a emisiilor și susțin că eforturile ar trebui să se concentreze pe sprijinirea producătorilor auto pentru tranziția la vehicule electrice și pentru a concura cu rivalii chinezi.
Mohammed Chahim, europarlamentar socialist, a avertizat miercuri, în timpul unei dezbateri în Parlamentul European, că „nostalgia” pentru mașinile tradiționale ar putea bloca inovația.
"Simt că mă aflu în sala de ședințe a Nokia, exact când a fost lansat iPhone-ul," a spus el.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.