Guvernul a aprobat miercuri acordarea în avans a plăţilor în cadrul schemelor de plăţi directe din sectorul vegetal, începând cu data de 16 octombrie 2022, într-un procent de maximum 70%, informează Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR) într-un comunicat.
Potrivit sursei citate, peste 800.000 fermieri vor putea beneficia de aceste forme de sprijin.
"Am avut în vedere, încă de la preluarea mandatului de ministru, să solicit Comisiei Europene acordarea avansului din subvenţiile la hectar într-un procent mai mare de 50%. Fermierii s-au confruntat cu un an agricol atipic, motiv pentru care am făcut toate demersurile necesare, astfel încât să venim în sprijinul lor. Oficialii europeni au decis că statele membre pot plăti avansuri de până la 70% în cazul plăţilor directe pentru anul de cerere 2022", a afirmat ministrul Agriculturii, Petre Daea.
Hotărârea aprobată de Executiv stabileşte şi cuantumul pe hectar al plăţii unice pe suprafaţă pentru anul 2022, al plăţii redistributive şi intervalele de suprafaţă pentru care se acordă aceasta, al plăţii pentru practici agricole benefice pentru climă şi mediu şi al plăţii pentru tinerii fermieri.
Astfel, cuantumurile pentru plăţile directe în sectorul vegetal sunt: schema de plată unică pe suprafaţă (96,2796 euro/ha), plata redistributivă pentru intervalele între 1 ha şi 5 ha, inclusiv (5 euro/ha) şi peste 5 ha şi până la 30 ha, inclusiv (48,7184 euro/ha), plata pentru înverzire (58,5308 euro/ha) şi plata pentru tinerii fermieri (48,1398 euro/ha).
Sumele necesare pentru aplicarea plăţilor directe în sectorul vegetal, ca forme de sprijin financiar aferente Fondului European de Garantare Agricolă, se asigură din prevederile bugetare aprobate Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.
Citeşte şi: Scoaterea terenurilor din circuitul agricol. Procedură modificată
Procedura de scoatere definitivă sau temporară din circuitul agricol a terenurilor aflate în apropierea localităților a fost recent modificată.
Nu cu mult timp în urmă un nou ordin de ministru a modificat anexa 1 a Ordinului ministrului Agriculturii nr. 83/2018. Este vorba despre Ordinul 299/2022 care modifică procedura privind scoaterea definitivă sau temporară din circuitul agricol a terenurilor situate în extravilanul localităţilor, precum şi pentru aprobarea procedurii privind restituirea tarifului achitat la Fondul de ameliorare a fondului funciar și care este în vigoare de la 10 octombrie 2022.
Așadar dacă până acum scoaterea definitivă sau temporară din circuitul agricol a terenurilor situate în extravilan se aproba:
- prin decizie a directorului direcţiei pentru agricultură judeţene, pentru terenurile agricole de până la 1 ha inclusiv;
- prin decizie a directorului direcţiei pentru agricultură judeţene, pentru terenurile agricole în suprafaţă de până la 100 ha inclusiv, cu avizul structurii de specialitate din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale;
- prin hotărâre a Guvernului, pentru terenurile agricole a căror suprafaţă depăşeşte 100 ha, iniţiată de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.
După intrarea în vigoare a noului Ordin, acest lucru se aproba şi „prin decizie a directorului direcţiei pentru agricultură judeţene, pentru terenurile agricole cu suprafeţe de peste 1 ha şi până la maximum 50 ha, necesare pentru amplasarea obiectivelor de investiţie prevăzute la art. 92 alin. (2) lit. j) din lege, cu avizul structurii de specialitate din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale”, aşa cum prevede alineatul nou introdus.
Modificările documentației necesare
Sunt noutăţi şi în ceea ce priveşte documentaţia necesară aprobării scoaterii definitive sau temporare din circuitul agricol a terenurilor situate în extravilan.
Extrasul de carte funciară pentru informare însoţit de extrasul de plan cadastral, trebuie să fie eliberate de oficiul de cadastru şi publicitate imobiliară cu maximum 15 zile înainte de data depunerii documentaţiei, precum şi planul topografic pe care sunt evidenţiate suprafeţele solicitate pentru scoaterea din circuitul agricol, recepţionat tehnic cu privire la corectitudinea datelor topografice de către oficiul de cadastru şi publicitate imobiliară, în condiţiile legii.
De asemenea va mai fi nevoie de următoarele documentaţii
- avizul tehnic pentru amplasarea construcţiilor care se execută în zona amenajărilor de îmbunătăţiri funciare, eliberat de Agenţia Naţională de Îmbunătăţiri Funciare, prin filialele teritoriale, pentru obiectivele de investiţie;
- certificatul de urbanism pentru intrarea în legalitate, însoţit de planul de încadrare în zonă, pentru obiectivele de investiţie;
- documentul justificativ privind realizarea obiectivului în condiţiile prevăzute la art. II din Legea nr. 186/2017 pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, pentru obiectivele de investiţie;
- alte documente necesare emiterii actului de avizare sau a deciziei de aprobare, după caz.
Alte dispoziții
În situaţia în care se solicită aprobarea scoaterii definitive din circuitul agricol la expirarea perioadei de scoatere temporară din circuitul agricol, beneficiarul are obligaţia de a achita jumătate din tariful prevăzut în anexa nr. 1 la lege, cu respectarea dispoziţiilor art. 92 alin. (6) din lege. Aprobarea scoaterii definitive se emite în baza documentaţiei prevăzute, completată cu următoarele documente:
a) actul de proprietate sau alt act de deţinere a terenului valabil încheiat;
b) copia deciziei eliberată pentru aprobarea scoaterii temporare din circuitul agricol a terenului pentru care se solicită scoaterea definitivă;
c) memoriu justificativ pentru solicitarea scoaterii definitive din circuitul agricol.
d) acordul proprietarului pentru scoaterea definitivă din circuitul agricol a terenului, în cazul în care terenul este deţinut de o altă persoană decât proprietarul; acordul administratorului pentru scoaterea definitivă din circuitul agricol a terenului, în cazul în care terenul aparţine domeniului public/privat al statului, în original;
e) extrasul de carte funciară pentru informare însoţit de extrasul de plan cadastral, eliberate de oficiul de cadastru şi publicitate imobiliară cu maximum 15 zile înainte de data depunerii documentaţiei, precum şi planul topografic pe care sunt evidenţiate suprafeţele solicitate pentru scoaterea din circuitul agricol, recepţionat tehnic cu privire la corectitudinea datelor topografice de către oficiul de cadastru şi publicitate imobiliară;
f) certificatul de urbanism, însoţit de planul de încadrare în zonă.
De asemenea, ordinul aduce noutăţi privind emiterea avizului emis de structura de specialitate din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi emiterea deciziei privind scoaterea definitivă/temporară din circuitul agricol, pentru întreaga suprafaţă a terenurilor agricole.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.