Ivan a subliniat importanța acestor reforme, declarând: „Dacă, de exemplu, pentru a înființa o companie trebuia să faci 7-8 pași administrativi, ei bine, de mâine o să anunțăm lansarea hub-ului de servicii publice de la Oficiul Registrului Comerțului, în care 17 servicii publice, care până acum erau exclusiv offline, vor fi online. De la înființarea unei companii, la schimbarea acționarilor, a administratorului sau chiar desființarea companiei. Toate aceste lucruri vor putea fi făcute direct în format online, iar hub-urile de la Ministerul Justiției, Ministerul de Interne și Ministerul Muncii vor fi parte integrantă a acestui proiect.”
Portal unic al statului român și aplicație mobilă
Ministrul a menționat și un proiect amplu finanțat din fonduri europene, la care se lucrează încă din luna aprilie a acestui an: „Am adus finanțare europeană, am derulat deja achiziția și lucrăm încă din luna aprilie a acestui an, prin care vom avea un portal unic al statului român și o aplicație ce va putea fi descărcată din AppStore și Google Play. Fiecare cetățean român va putea să facă toate operațiunile care astăzi sunt exclusiv la ghișee și online. În prima etapă, estimăm undeva la 7-8 servicii publice până la începutul anului viitor, urmând ca până în septembrie anul viitor să migrăm cel puțin 30 de servicii publice în această interfață, de la plata taxelor și impozitelor, a rovinietei la reînnoirea permisului, buletinului și pașaportului. Vom notifica cetățenii cu 30 de zile înainte de expirarea documentelor, iar aceștia vor putea să aplice pentru reînnoirea lor doar prin transmiterea unui formular simplu, în care stabilesc doar ora și data pentru fotografia necesară.”
Modernizarea sistemelor informatice ale statului
În continuare, Ivan a explicat etapele viitoare ale proiectului: „În etapa următoare avem profilat în proiectul care ne asigură că toate aceste sisteme informatice care trebuie aduse de la anul 2000 din ultimii 20 de ani, scrise în limbaje tehnice diferite, vor fi aduse toate la tehnologia anului 2024. Am creat legislație, sunt inițiatorul legii interoperabilității și acum lucrăm la Platforma Națională de Interoperabilitate, care va asigura un limbaj tehnic comun pentru toate bazele de date ale statului român, făcându-le interoperabile. De exemplu, dacă un om de afaceri vrea să depună o solicitare pentru o subvenție agricolă la APIA, nu va mai fi nevoit să meargă la Oficiul de Cadastru pentru un extras de carte funciară, la primărie pentru un extras fiscal și la ANAF pentru o adeverință. Toate datele vor fi accesibile direct la APIA.”
Obiective pe termen lung și legislație actualizată
Ministrul a menționat că acest lucru va fi posibil până la finalul anului 2026, subliniind deja lucrările în curs: „Lucrăm deja la acest lucru și lucrăm atât la fluxul administrativ. Dacă, de exemplu, ai nevoie de 10 pași ca să înființezi o firmă, lucrăm și la scurtarea acestor pași la 5 sau 4, dacă tehnic este posibil. În paralel, lucrăm la legislație pentru schimbarea a zeci de acte normative modificate în ultimii 20 de ani și la integrarea dintre partea tehnică și procedura administrativă. Nu ne ajută la nimic dacă vom digitaliza o administrație super birocratică, pentru că despre asta este vorba. Din cauza asta, oamenii de afaceri sunt nemulțumiți că își petrec prea mult timp în raport cu statul. Persoanele fizice sunt nemulțumite pentru că își petrec prea mult timp în raport cu statul.”
Ambiția de a ajunge la nivelul țărilor europene avansate
Ministrul a concluzionat cu ambiția de a transforma România într-un model de digitalizare rapidă: „Pariul nostru este să facem în 3-4 ani ceea ce alte state au făcut în 20 de ani. Estonia, Danemarca, Polonia și Portugalia sunt exemple care ne inspiră în această direcție.”
Aceste inițiative ar trebui să revoluționeze interacțiunea cetățenilor și a oamenilor de afaceri cu statul, reducând semnificativ timpul și efortul necesar pentru realizarea diverselor proceduri administrative. Astfel, România face pași importanți spre o administrație modernă, digitalizată și eficientă.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.