Alertă financiară! Statul cheltuie un leu împrumutat din fiecare cinci! BNS cere Guvernului responsabilitate în an electoral!

DCBusiness Team |
Data actualizării: | Data publicării:
Lei / Foto: DCBusiness
Lei / Foto: DCBusiness

BNS cere Guvernului responsabilitate bugetară și fiscal în plin an electoral.

Finanțele publice în declin fără precedent

Blocul Național Sindical atrage atenția asupra situației finanțelor publice din România. Datele publicate de Ministerul Finanțelor arată o înrăutățire fără precedent a indicatorilor economici, astfel încât deficitul bugetar în perioada ianuarie-iulie 2024, a ajuns la 3,6% din PIB (63,66 miliarde lei). Cu excepția anului pandemic 2020 (când deficitul la 6 luni a fost de 4,17% din PIB, generat de cauza obiectivă a închiderii economiei), finanțele publice înregistrează în prima jumătate a anului, cel mai avansat declin din ultimii 10 ani.

Datoria publică la un nivel record

În consecință, datoria publică raportată de Ministerul finanțelor s-a situat la un record istoric. La finalul lunii aprilie (pentru care există date disponibile) datoria publică a ajuns la 52,5% din PIB (852,82 miliarde lei, 171,59 miliarde Euro), și a înregistrat astfel o creștere de 354,24 miliarde lei (71 de miliarde Euro) față de finalul anului pandemic 2020 (dinamica deficitului bugetar la finalul primului semestru este reprezentată grafic pentru orizontul ultimilor 10 ani la sfârșitul acestui comunicat).

Deficitul bugetar, mai mare decât în anul pandemic

Nominal, deficitul bugetar după primele 6 luni (63,66 miliarde lei) a fost chiar mai mare decât rezultatul din perioada similară a anului pandemic 2020 (45,18 miliarde lei), perioadă în care economia a fost afectată grav de restricțiile pandemice. Majorarea deficitului bugetar în primul semestru al anului, cu 26,45 miliarde de lei față de perioada similară din 2023 (+71%) este explicată doar parțial de majorarea investițiilor.

Creșterea cheltuielilor de funcționare ale statului

Potrivit datelor comunicate de Ministerul Finanțelor, cheltuielile pentru investiții (care includ cheltuielile de capital) s-au majorat în aceeași perioadă cu doar 13,47 miliarde lei față de perioada similară din 2023, diferența de aproape 13 miliarde de lei din deficitul suplimentar reprezentând majorarea cheltuielilor generale de funcționare a statului, inclusiv majorarea dobânzilor achitate pentru datoria publică a căror plată a ajuns la un maxim istoric înregistrat în primele 6 luni ale unui exercițiu fiscal.

Costul dobânzilor și impactul asupra deficitului

Cheltuielile cu dobânzile au ajuns astfel să reprezinte mai mult de un sfert din deficitul bugetar, respectiv 17,6 miliarde lei pentru perioada ianuarie-iulie 2024 (1% din PIB). Raportat la cheltuielile generale de funcționare ale statului (339,17 miliarde lei în primele 6 luni), deficitul bugetar înregistrat reprezintă 18,67% din valoarea acestora, de asemenea un nou record negativ, ceea ce înseamnă că aproape o cincime din cheltuielile realizate se efectuează din sume împrumutate: din fiecare 5 lei cheltuiți de stat, unul este împrumutat.

Venituri bugetare insuficiente

Evoluția în dinamică a principalelor capitole din bugetul general consolidat sugerează înrăutățirea în continuare a finanțelor publice, având în vedere că pentru perioada analizată, veniturile bugetare s-au majorat într-un ritm net inferior (+13,5%) față de dinamica înregistrată de cheltuieli (+21,2%), iar sumele rambursate de Uniunea Europeană în contul plăților efectuate au înregistrat o dinamică negativă (-11,7%) față de perioada similară.

Deficitul bugetar depășește încasările din TVA

Dimensiunea deficitului în primele 6 luni ale anului 2024 (63,66 miliarde de lei) a ajuns astfel să reprezinte mai mult decât toate încasările din TVA pentru această perioadă (57,09 miliarde lei) și mult mai mult decât încasările însumate din alte 3 capitole bugetare, respectiv din impozit pe profit, impozit pe salarii și venit și din alte impozite pe venit, profit și câștiguri de capital toate acestea generând încasări totale de 42,3 miliarde lei).

Programarea bugetară defectuoasă

Astfel, dimensiunea deficitului bugetar după primul semestru din 2024 (3,6% din PIB), indică în mod vădit că programarea bugetară realizată pentru anul în curs a fost defectuoasă, în condițiile în care bugetul pentru 2024 a fost construit pe o țintă de 5% din PIB.

Reformele fiscale, rezultate minime

În plus, pentru prima dată după anul pandemic, soldul bugetar al anului curent își va inversa sensul ajustărilor anuale (ca procent din PIB) înregistrat în perioada 2021-2023. Astfel, după 4 ani, deficitul bugetar nu numai că nu se va diminua ca procent din PIB, dar urmează să aibă o valoare mai mare, nu doar nominal. În concluzie, datele semestriale privind execuția bugetară arată faptul că reformele anunțate (E-factura, E-TVA) au avut efecte minimale (dacă nu chiar contrare, întrucât rezultatul semestrial s-a degradat fără precedent) și au fost mai degrabă de natură să bulverseze mediul economic din România, salariați și angajatori, întrucât, ajustarea fiscală nu s-a produs în ultimii 4 ani și nu pare să se producă nici în anul 2024.

Estimările Comisiei Europene și apelul BNS

În timp ce în 10 Mai 2024, Guvernul României își menținea ținta de deficit de 4,9% pentru anul 2024, estimările Comisiei Europene arată că deficitul bugetar va atinge 7% din PIB în acest an. Blocul Național Sindical consideră că povara deficitului apasă deja în mod excesiv pe cei corecți și din ce în ce mai mult pe generațiile următoare! Asfel, BNS solicită Guvernului României mai multă responsabilitate în politicile fiscale si bugetare, în special în acest an electoral!

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9759
Diferența -0.0007
Zi precendentă 4.9766
USD
Azi 4.7742
Diferența 0.0425
Zi precendentă 4.7317
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9759 RON
USD flag1 USD = 4.7742 RON
GBP flag1 GBP = 5.9774 RON
CHF flag1 CHF = 5.3721 RON
AUD flag1 AUD = 3.1018 RON
DKK flag1 DKK = 0.6672 RON
CAD flag1 CAD = 3.4124 RON
HUF flag1 HUF = 0.0121 RON
JPY flag1 JPY = 0.0309 RON
NOK flag1 NOK = 0.4302 RON
SEK flag1 SEK = 0.4306 RON
XAU flag1 XAU = 415.3204 RON
Monede Crypto
1 BTC = 471633.81RON
1 ETH = 16517.87RON
1 LTC = 495.04RON
1 XRP = 7.58RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.75%
6 luni: 5.79%
12 luni: 5.83%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17134.54-0.97%
BET-BK3177.98-1.36%
BET-EF923.66-0.61%
BET-FI60622.56-0.07%
BET-NG1213.18-0.53%
BET-TR37787.26-0.98%
BET-TRN36728.98-0.98%
BET-XT1471.96-0.91%
BET-XT-TR3191.04-0.91%
BET-XT-TRN3108.26-0.91%
BETAeRO910.86-1.18%
BETPlus2535.89-0.95%
RTL38053.05-0.66%

Opinii

Dumitru Chisăliță, președintele AEI
Profesorul Mircea Coșea / Foto: Crișan Andreescu

Donald Trump revine. Mircea Coşea: Ce se schimbă pentru România și economia europeană?

Donald Trump a fost ales din nou președinte în...

Adrian Negrescu, analist economic

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel