Piața luxului nu înseamnă doar schimbări de directori artistici, deși numirea acestora este strategică în această industrie, așa cum a demonstrat sosirea lui Matthieu Blazy la Chanel la sfârșitul anului trecut. Este vorba și despre schimbări la nivelul conducerii executive. Agenda din 2024 a fost marcată de schimbări majore de guvernanță în cadrul unor giganți ai sectorului.
O provocare pentru noii lideri: încetinirea cererii globale
Noii lideri se confruntă cu provocarea de a depăși încetinirea cererii, care a scăzut cu 2% în 2024, ajungând la 363 de miliarde de euro, conform Bain & Co. Printre motivele acestei scăderi se numără consumul slab din China și epuizarea aproape generalizată a clasei de mijloc, afectată de hiperinflație. Astfel, 2025 se anunță un an de test pentru noii decidenți din industrie.
Schimbare de generație la LVMH
La liderul mondial LVMH (proprietarul publicației „Les Echos”), numirea lui Stéphane Bianchi, pe 21 martie 2024, a pus capăt rapid zvonurilor. Conducând anterior activitățile de ceasuri și bijuterii, acesta a fost numit director general adjunct și președinte al comitetului executiv al LVMH. El a preluat atribuțiile exercitate de Toni Belloni, devenind de facto numărul doi al grupului, condus de Bernard Arnault.
Stéphane Bianchi și schimbările în echipa executivă
Stéphane Bianchi, cunoscut pentru activitatea sa la Yves Rocher ca mentor al moștenitorului Bris Rocher, l-a ghidat pe Frédéric Arnault, în vârstă de 29 de ani, al patrulea copil al lui Bernard Arnault. Acesta, la fel ca tatăl său, este absolvent al Politehnicii și a preluat în ianuarie 2024 conducerea noii divizii de ceasuri, după ce a fost CEO al TAG Heuer timp de patru ani.
Alexandre Arnault, în vârstă de 31 de ani, un alt fiu al lui Bernard Arnault, fost vicepreședinte executiv la Tiffany & Co., a preluat pe 14 noiembrie funcția de director general adjunct la Moët Hennessy. El se alătură diviziei de vinuri și băuturi spirtoase, condusă de Jean-Jacques Guiony, care a fost numit director general după ce a asigurat timp de două decenii funcția de director financiar al grupului.
Presiuni la Moët Hennessy
Tot la Moët Hennessy, Charles Delapalme, anterior director general adjunct la Dior, a preluat conducerea casei Hennessy. Scăderea cumpărăturilor atât în Asia, cât și în Statele Unite, precum și amenințarea unor noi taxe la export pun Moët Hennessy sub presiune. Vânzările au înregistrat o scădere de 8% (în termeni organici) în primele nouă luni ale anului 2024.
Aflată la direcția financiară a LVMH, Cécile Cabanis, venită de la Danone, este cea care avansează o treaptă și preia postul de director. Ea se alătură unui comitet executiv reînnoit, din care face parte și Guillaume Motte, directorul Sephora.
Schimbare de generație în cadrul LVMH
La aproape toate nivelurile, a avut loc o schimbare de generație. Stéphane Bianchi, care se apropie de 60 de ani, este cu zece ani mai tânără decât Toni Belloni, la fel cum Cécile Cabanis este tot cu zece ani mai mică decât Jean-Jacques Guiony. Între timp, veteranii continuă să asigure stabilitatea imperiului, precum Sidney Toledano, în vârstă de 73 de ani, consilierul lui Bernard Arnault, care rămâne o figură-cheie în modă pentru LVMH, sau Michael Burke, 67 de ani, membru al comitetului executiv. Acesta din urmă, un apropiat al lui Bernard Arnault, activ în grup din 1986, a fost numit în februarie 2024 CEO al LVMH Fashion Group, o divizie ce include branduri precum Celine, Givenchy, Kenzo, Loewe și Marc Jacobs.
Schimbare de epocă la Kering
La concurentul Kering, anul 2024 a marcat o schimbare de epocă și de stil managerial. Jean-François Palus, coleg de promoție la HEC și mâna dreaptă eternă a lui François-Henri Pinault, implicat în grup din 1991, a părăsit compania. Trimis la Milano în iulie 2023 pentru a sprijini Gucci, aflată în dificultate după pandemie, el a fost înlocuit pe 1 ianuarie de Stefano Cantino (de la Louis Vuitton), care a intrat în comitetul executiv al grupului. Brandul florentin trebuie să regăsească forța care o transformase în „racheta luxului.”
Francesca Bellettini, liderul de neoprit al Kering
Italianca Francesca Bellettini, care a preluat în septembrie 2023 funcția de director general adjunct „responsabilă cu dezvoltarea brandurilor,” devine noul „om puternic” al grupului. Toți directorii de branduri raportează direct acestei lideri energice, prietenoase și exigente, care a reușit să revitalizeze Yves Saint Laurent după o carieră notabilă la Prada. Fostă directoare de casă de modă, ea înțelege limbajul foștilor săi colegi de breaslă.
Disciplina managerială a Francescăi Bellettini
„În viață, dar și în afaceri, este uneori tentant și mai ușor să mergi rapid, rapid, rapid... însă dacă în industria luxului nu creezi o structură de bază în ceea ce privește capacitatea operațională, practicile de eficiență, planificarea, nu ai o fundație solidă,” a declarat ea în cadrul unui colocviu organizat de „Financial Times.” Aceasta este o schiță a planului său, care va fi implementat sub supravegherea strictă a lui François-Henri Pinault.
Francezii de la companie elvețiană Richemont
Richemont, grupul elvețian care deține grupul Cartier, lider mondial pe segmentul de bijuterii, Cartier, a surprins și el în 2024, la mijlocul lunii mai, cu o schimbare neașteptată. Supranumit „ursul luxului,” acționarul sud-african Johann Rupert, în vârstă de 73 de ani, cunoscut pentru discreția sa în privința succesiunii (fiul său, Anton, este membru al consiliului de administrație al grupului), l-a numit pe Nicolas Bos, de 53 de ani, în funcția de director general. Acest francez, absolvent al Essec și un veteran al companiei, unde a intrat pe o poziție modestă în 1992, se bucură de încrederea lui Johann Rupert, care a subliniat încă de la numirea sa „responsabilitățile sale extinse.” Totuși, acționarul a avertizat clar: „Nu mă retrag.”
Provocări în sectorul ceasurilor de lux
Richemont este afectat de scăderea semnificativă a vânzărilor din sectorul orologeriei. În cadrul reorganizării conducerii, Louis Ferla a fost numit, în luna iulie, la conducerea Cartier. Pentru a recâștiga strălucirea pe piața chineză, un segment major în care cererea s-a prăbușit, Nicolas Bos intenționează să se sprijine pe experiența acestui francez, care s-a alăturat grupului în 2006. Louis Ferla are o vastă experiență pe piețele internaționale și a revitalizat recent brandul Vacheron Constantin.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.