Cumulat, cele 10 companii au 68.000 de angajaţi şi o cifră de afaceri de aproape 10 miliarde de lei.
Cu subvenţii masive de la bugetul de stat, mai ales pentru companiile de transport, dar şi ajutoare de stat, cinci din 10 cele mai importante companii deţinute integral de guvernul român sunt pe pierdere: CFR Călători, Tarom, CFR Marfă, CFR SA şi Metrorex. Premierul Florin Cîţu a avertizat companiile de stat care sunt în pierdere că, în lipsa unui plan de restructurare, riscă să le taie subvenţiile. Or, fără aceste subvenţii, companii precum Metrorex, CFR sau producătorii de energie pe bază de cărbune nu pot să supravieţuiască. Ministrul transporturilor Cătălin Drulă spune că Metrorex, spre exemplu, îşi acoperă doar 30% din cheltuieli din venituri proprii.
Pentru aceste companii, se mai pune şi problema datoriilor istorice acumulate către furnizori, creditori sau Fisc, care nu pot fi stinse din venituri proprii, iar „iertarea“ de aceste datorii, care s-a mai pus în discuţie la nivelul guvernelor anterioare, riscă să fie considerată un ajutor de stat, care ar da companiilor de stat un avantaj pe piaţă.
Complexul Energetic Hunedoara (CEH), producător de energie pe bază de cărbune aflat în insolvenţă, a avut în 2019 pierderi de 1,1 mld. lei, la o cifră de afaceri de 250 mil. lei. Compania, care are 4.000 de angajaţi, are datorii de circa 6 mld. lei, dintre care peste 1,6 mld. lei către ANAF.
Florin Cîțu: Aici OPRIM această HEMORAGIE a BANILOR
Complexul Energetic Oltenia (CEO), cel mai mare producător de energie pe bază de cărbune din România, a înregistrat pierderi de 863 mil. lei în 2019, la o cifră de afaceri de 3,1 mld. lei. Compania are 12.900 de angajaţi. La fel ca la CEH, fără intervenţia statului, producătorul de energie nu poate ieşi singur din pierderile înregistrate. La finalul anului trecut, statul român a notificat Comisia Europeană în legătură cu un plan de restructurare pentru CE Oltenia care prevede un sprijin de aproape 10 mld. lei, din care 6,5 mld. lei de la bugetul de stat.
CFR Marfă, cu pierderi acumulate în ultimii 10 ani de peste 2,5 mld. lei, a mai înregistrat un minus de 237 mil. lei în 2019, la afaceri de 675 mil. lei. În 2013, odată cu intenţia de privatizare a companiei, guvernul Ponta a anulat datorii istorice de circa 2,5 mld. lei ale operatorului feroviar, însă o decizia a Comisiei Europene de anul trecut obligă CFR Marfă să restituie suma, considerată ajutor de stat.
Tarom, compania aeriană de stat, cu pierderi în ultimii 13 ani, a mai adăugat în 2019 170 mil. lei la pierderi, cu o cifră de afaceri de 1,3 mld. lei. Compania are aproximativ 1.800 de angajaţi. Cu toate acestea, la privat se poate. Cu zboruri mult mai ieftine, puţin peste 1.000 de angajaţi şi cifră de afaceri de 2,2 mld. lei în 2019, operatorul aerian românesc low-cost Blue Air înregistra în 2019 profit de 72 mil. lei.
Între primele 10 companii din punctul de vedere al pierderilor financiare în 2019 se află şi Regia Autonomă Administraţia Patrimoniului Protocolului De Stat. Entitatea are în administrare clădirile guvernului, reşedinţele oficiale şi clădirile de protocol. Printre atribuţiile instituţiei se numără şi închirierea spaţiilor pe care le are în administrare. Cu afaceri de 306 mil. lei în 2019, regia autonomă a înregistrat în 2019 pierderi de 30 mil. lei.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.